EL SÍNODE A MALLORCA

17 de desembre de 2021. 12:00h.

Documentació de treball per als grups sinodals

El 24 d'abril de 2021 el Papa Francesc va aprovar l'itinerari sinodal de la propera Assemblea General Ordinària del Sínode de Bisbes que tindrà com a tema: "Per una Església sinodal: comunió, participació i missió" i que, per primer cop en l'Església, es desenvoluparà en tres fases: una diocesana (octubre 2021-agost 2022), una altra de continental (setembre 2022-març 2023) i la darrera universal (octubre 2023) que culminarà a Roma amb el Sínode dels Bisbes, on es recolliran totes les experiències i els testimonis d'aquest ampli i profitós camí sinodal.

En un context tan complex com l'actual, marcat per tantes dificultats i conflictes, la sinodalitat representa el camí a través del qual l'Església universal pot renovar-se gràcies a l'acció de l'Esperit Sant, escoltant-nos els uns als altres i, junts, escoltant allò que Déu ha de dir al seu poble.

Per tant, la seva finalitat última -cal recordar-ho amb insistència-, «no és produir més documents ni ser un gran esdeveniment eclesial de cara a la galeria. Més bé, pretén inspirar les persones a somniar amb l'Església que estam cridats a ser, fer florir les esperances de la gent, estimular la confiança, embenar ferides, teixir relacions noves i més profundes, aprendre uns dels altres, construir ponts, il·luminar les ments, encalentir els cors i vigoritzar les nostres mans per a la nostra missió compartida» (DP, 32).

Amb el propòsit de facilitar la tasca de tots aquells grups ja constituïts (a nivell diocesà, parroquial o d'arxiprestat, de moviments i/o d'associacions laicals) així com d'altres que també es vulguin formar expressament amb la intenció de treballar la pregunta sinodal, hem elaborat un conjunt de materials que ara posam a la vostra disposició en format digital i que, juntament amb el Document Preparatori oficial i el Vademècum, us serviran de guia i subsidi (especialment als responsables, secretaris i moderadors de grups) per a organitzar les reunions de consulta.

A més del Document de Treball que s'ha elaborat expressament per a la nostra diòcesi, cal afegir que s'han confeccionat també unes fitxes que pensam us seran de molta utilitat a l'hora de reflexionar i respondre a cada un dels deu nuclis temàtics que ens planteja el Sínode; així com una proposta de material per a treballar les preguntes sinodals amb infants, amb adolescents i joves i amb col·lectius diversos. A mesura que tots aquests materials estiguin disponibles els anirem penjant al web.

Finalment dir-vos que també es farà una edició impresa (limitada) del Document de Treball, que properament s'enviarà a totes les parròquies i a tots aquells grups interessats en disposar d'un exemplar en paper.

Així, per tant, animeu-vos a participar en aquest procés tan apassionant que ens proposa el Papa Francesc i que el diàleg i l'escolta mútua ens ajudin a ser més sensibles als batecs de l'Esperit i al que Déu vol per a l'Església del tercer mil·leni.

Bon camí!

Jaume Martorell i Adrover
Coordinador de l'Àrea per a l'Anunci, la Celebració i els Moviments
Responsable de la fase diocesana del Sínode de Bisbes